آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در روزهفدهم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان با طرح این پرسش که فایده امام غایب چیست، اظهار کرد: فایده اول نظام آفرینش وابسته به حضور امام و حجت است، بر اساس معارف دینی ما، اگر حجت روی زمین نباشد همه چیز به هم میریزد این فایده بزرگی است چه امام حضور داشته باشد چه غایب باشد.

وی افزود: فایده دوم این است که نفوس مستعده دل هایی که آماده اند برای هرچه بیشتر پرواز کردن و بالارفتن و این افراد را هیچ کس نمیشناسد و ارتباط خود را با امام زمان (عج) نمی گویند این افراد باید تحت هدایت قرار بگیرند. چراکه افرادی باید باشند که دستشان را بگیرند و هدایتشان کنند، این هدایت توسط فردی باید انجام شود که در عالی ترین مرتبه قرب الهی قرار داشته باشد و هر کسی نمی تواند این کار را انجام دهد.

امام جمعه گرگان گفت: شیخ انصاری با آن عظمت خود نزد شاگردش سید علی شوشتری دو زانو می نشیند  و از نصایح اخلاقی او پند می گیرد. کسی هم نمی دانست که ایشان با امام زمان (عج) رابطه دارد بعد از شیخ انصاری تنها کسی که شیخ توصیه کرد که جای او بنشیند و تدریس کند و راهش را ادامه دهد سید علی شوشتری بود، هیچ بروزی نداشت، دست این افراد را چه کسانی می تواند بگیرد و هدایت کند.

وی افزود: از امام باقر (ع) در رابطه با این آیه که خداوند گفته ای مردم ایمان به خدا بیاورید که رسول خدا و نوری که ما فرستادیم از این ها تبعیت کنید سوال پرسیده شد، منظور از نور چیست؟ طبق تفاسیر منظور از نور قرآن است منتهی قرآن مجسم کیست؟ کسی را که تمام قرآن در وجودش پیاده شده باشد قرآن حقیقی اوست، این قرآن که نوشته روی کاغذ است آن کسی را که همه قرآن در وجود او پیاده شده باشد از ب بسم الله تا آخر از اعتقاد و ایمان و اخلاق و رفتارش تجلی پیدا کرده باشد آیا جز حجت خدا کسی دیگر است؟

امام جمعه گرگان اظهار کرد: در اعتقادات ما اول خود پیامبراکرم (ص) است،  اول مومن به قرآن پیامبر است، او رابینید قرآن را ببینید، نشست و برخواست او همه چیزش بر اساس قرآن است از محدوده قرآن خارج نیست. آن کسی که قرآن در وجودش محقق شده باشد ائمه هستند.

وی ادامه داد: آن نوری که در پیامبراکرم (ص) تحقق پیدا کرده کمی در دل های ما وجود دارد و اگر این نور در وجود ما باشد بهره ای از امامت و ولایت برده ایم ممکن است کسی اسمش شیعه باشد ذره ای از نور در او وجود نداشته باشد.

آیت الله نورمفیدی افزود: چگونه این نور ولایت زیادمی شود؟ اسلام که فقط حرام و واجب نیست، دلی که در آن حسد و بخل باشد نور ولایت در آن وجود ندارد، تکبر باشد نور ولایت در آن نیست، معارف دینی آن قدر بلند است که نباید سطح آن را پایین بیاوریم وقتی سطح آن را پایین بیاوریم آن وقت هر کسی هم که می آید اعتراض می کنیم نور امامت و ولایت که امام باقر(ع) می گوید مثل خورشید دل ها را روشن می کند.

وی افزود: شبی که ملاحسین قلی همدانی به در اتاق سید علی شوشتری می رود هنوز به آنجا نرسیده سید علی شوشتری از داخل اتاق می گوید نیا فعلا همانجا بایست،  اما دیدم از اتاق صدا می آید بعد از مدتی گفت بیا وقتی رفتم دیدم کسی نیست ، همدانی می گوید سید به من وعده هایی داد این مسئله ای است برای خودش، مرحوم علامه طباطبایی برای هدایت نقش امام عصر در عصر فعلی بیاناتی دارد تمام اعمالی که ما انجام می دهیم از نماز و روزه و حج و... گرفته تا احسان به بندگان خدا و کارهای زشتی که انجام می دهد هر یک از اعمال که ما انجام می دهیم یک اثر واقعی در انسان به وجود می آورد ،وجود ما را یا بالا می برد یا پایین می برد.

امام جمعه گرگان گفت: کسانی که سنگین می شوند یعنی چیزهای خوب آدم را ارزشمند می کند و بر وجود الهی انسان می افزاید این اعمال ما را به کجا می برد؟ همه یک جور نماز نمی خوانند همه یک جور روزه نمی گیرند این اعمالی که اثر وجودی که برروی افراد می گذارد چه کسی هدایت می کند؟

وی اظهار کرد: یکی از مسئولیت های سنگین امام زمان (عج) هدایت باطنی اعمال است اما هدایت اعمال و هدایت باطنی انسان ها به کجا می انجامد به چه مرحله ای می رسد کجاست به طور کلی امام زمان (عج) نقش هایی که جاهایی که لازم باشد اجرا می کند.

امام جمعه گرگان گفت: در جریان فتوای تنباکو که شرکت انگلیسی به ایران آمد و انحصار تنباکو را در دست گرفته بود که در پی آن مخالفت هایی شد، با این کار می خواستند وارد کشور شوند و برروی چیزهای دیگر حکومت داشته باشند تا اینکه اعتراضات به میرزا محمد حسن شیرازی رسید، این عالم بزرگ شب ها درنجف شاگردان خود را جمع آوری می کرد تا ببیند برای این اتفاق چکاری باید انجام دهند، در آن زمان نظرهای مخالف داده می شود برخی ها موافق بودند، سید محمد فشارکی از شاگردان وی به منزل میرزا محمد حسن شیرازی می رود می گوید شما استاد من هستید و من باید احترام شما را حفظ کنم اما از شما اجازه می خواهم چند دقیقه ای آن حق استادی را کنار بگذارید تا من بتوانم باشما صحبت کنم و خیلی صریح می گوید چرا فتوا نمی دهید نهایت این است که تو را بکشند و به درجه شهادت نایل شوی چرا معطل هستید.

وی ادامه داد: مرحوم میرزا محمد حسن شیرازی می گوید من به همین فکر بودم اما می خواستم این امر به دست دیگری نوشته شود تا اینکه چند شب قبل رفتم سرداب حضرت ولی عصر (عج) این نوشته را گرفتم در نهایت آن مرجع بزرگ فتوا داد که وقتی صادر شد مردم قلیان ها را شکستند و کسی جرات نمی کرد تنباکو مصرف کند و از همان جا انگلیسی ها تصمیم گرفت ریشه روحانیت را بزند .