آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در بیست و پنجمین سخنرانی ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: نگاه هایی که در رابطه با انتظار وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر اشکالی دارد حل شود تا اگر منتظر امام زمان (عج) هستیم انتظار درست باشد.

وی افزود: در مقابل معنای درست انتظار سلسله نظرهایی وجود دارد، برخی انتظار رامکتب انقلاب و اعتراض می دانند مرحوم دکتر شریعتی از آن دست است که در سال های قبل از انقلاب در حسینیه ارشاد صحبت می کند، در انجا گفت انتظار یعنی مکتب اعتراض و انقلاب، به نظر من این نظریه در باب انتظار کامل نیست درست است که کسی را که منتظر آن حکومت باشد باآن آرمان هایی که امام زمان (عج) دارند باید به هرحکومتی معترض باشد.

امام جمعه گرگان ادامه داد: اینکه مرحوم دکتر می گوید مکتب انتظار، قسمتی از آن درست است کسی که طالب حکومت امام زمان (عج) است آن حکومت را قبول ندارد اما به معنای انقلاب نیست و نگاه کاملی به مسئله انتظار نیست.

وی تصریح کرد: نگاه دیگری که وجود دارد و صد در صد منفی است؛ نگاه قبل انقلاب و اعتقادشان این بود اصلاحات مربوط به امام زمان (عج)  است و ما تکلیفی نداریم، او باید جامعه را اصلاح کند و باید بگذاریم وضعیت بدتر شود این  نظری بود که امام راحل خیلی با آن مخالف بود و در جاهای  مختلف در رابطه با آن تختئه کرده است که این معنای انتظار نیست.

امام جمعه گرگان ادامه داد: امام راحل در این رابطه در جلد 19 صحیفه امام می گوید همه منتظر وجود مبارک امام زمان (عج) هستیم لکن تنها با انتظار نمی شودبا وضعی که برخی دارند اصلا انتظار، انتظار نیست؛ ما باید ملاحظه فعلی شرعی وظیفه الهیه خودمان رابکنیم و باکی از هیچ امری نداشته باشیم.

وی گفت: امام راحل به عنوان مردی که از نظر علمی سرآمد همه بود به مبارزه با استکبار و حتی آمریکا پرداخت و از هیچ چیز بیم نداشت.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: در سال 1357 و ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) بود، امام به مناسبت جنایاتی که رژیم پهلوی انجام داده بود عید جشن نیمه شعبان را فرمودند جشنی نداریم و برگزار نشود اما یک گروهی به دنبال این افتادند که برخلاف گفته حضرت امام هرجور هست برگزار شود.امام در سال 58 بعد از پیروزی انقلاب اطلاعیه ای دادند در رابطه با جشن نیمه شعبان و در این پیام اشاره ای داشتند به قضیه سال 57 و کاری که آن گروه انجام دادند؛ ایشان در این اطلاعیه می فرمایند «میلاد شکوهمند امام امت و عصاره خلقت و وارث نبوت ها، حضرت ولی عصر(عج) را به عموم مسلمین تبریک عرض می کنم، سال قبل در چنین ایامی برای مصیبت وارده بر اسلام و مسلمین عید مبارک به صورت تعطیل درآمد گرچه وابستگان به رژیم شاهنشاهی کوشش می کردند که ملت را برای مراسم اسلامی از مصالح اسلامی بازدارند.

وی تصریح کرد: نظرات امام راحل اگر در رابطه با امام زمان جمع آوری شود می تواند کتاب مستقلی باشد ، در جلد 21 صحیفه امام می فرماید عده ای مسئولیت خود را فقط دعا می دانند که امام زمان (عج) زودتر ظهور کنند بعضی از این ها اسبی همراه با شمشیر تهیه کرده بودند به عنوان اینکه مامنتظر  ظهور آن حضرت بودند آیا معنی انتظار این است؟ که باتهیه این ها هیچ جنبشی نداشته باشد و یا اینکه بدانند ما کاری به این کارها نداریم ما فقط باید دعا کنیم امام نسبت به این افراد شدیدا انتقادمی کند و می گوید برخی از این ها را من سابقا می شناختم آدم های خوبی هم بودند اما می گویند به ما چه ربطی ندارد.

وی ادامه داد: شهید مطهری در جلد 18 مجموعه آثارشان در صفحه 177 می فرماید اینکه بعد از پر شدن ظلم و جور، عدل کلی پیدا می شود همین بیان را برخی ها درست نفهمیده اند و مسئله ای به وجود آورده است و آن اینکه برخی از افراد به اتکای این مطلب با هر اصلاحی مخالفند می گویند دنیا باید پر ازظلم و جور شود تا اینکه یک دفعه انقلاب گردد و پر از عدل و داد شود؛ اگر هم به زبان نیاورد اما ته دلشان با هر اصلاحی مخالفند و می گویندبگذاریم فساد بیشتر شود و آن زمان انفجار رخ می دهد و امام زمان (عج) ظهور می کند.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: این افراد اگر ببیند کسی یک قدم اصلاحی برمی دارد ناراحت می شوند و وقتی که می بینند در جامعه ای در مردم یک علامتی توجهی به سوی دیانت پیدا شد منحرف می شوند می گویند به ظهور حضرت حجت خیانت کرده ایم و ظهور را به تاخیر انداخته ایم و این تفکر در رابطه با یهودیان هم هست، آن ها معتقدند حضرت مسیح زمانی ظهور می کند که فساد گسترده شود و وضع زمین در فساد دین و مذهب و اخلاق بدتر شود.

 

وی تصریح کرد: نگاه های دیگری هم وجود دارد واین است که آرمان جهانی حضرت مهدی (عج) را از اوج به پایین می آورند که شهید مطهری می گوید اینگونه نیست مثلا امام زمان (عج) می آید که شیعه را نجات دهد. آیا واقعا این است؟  بله شیعه مظلوم بوده اما در هیچ روایتی نداریم که ایشان بیایند شیعه را نجات دهند، امام زمان برای نجات بشریت می آید چرا آن آرمان بلندو عالی ولی عصر (عج) را به سطح پایین می آوریم.

امام جمعه گرگان ادامه داد: در این صورت پس بقیه مردم از ظلم و ستم بمیرند؟ این یعنی اینکه آرمان بزرگ امام زمان (عج) را در قالب یک گروه خاص قرار دهیم و اینگونه نیست. یک نظریه دیگر این است که امام زمان (عج) در زمان  تمام پیشرفت های علمی ظهور می کند اما همه را جمع می کند و زندگی مردم را به زمان صدراسلام باز می گرداند همان زمانی که با شتر مسافرت کردن و ... این افراد چگونه منتظرانی هستند؟ چطور امام زمان (عج) را شناخته اند؟

وی افزود: شهید مطهری می گوید این برخلاف روایاتی است که ما داریم ، شهید مطهری می فرماید مهدی ما وقتی قیام کرد خدا چشم و گوش پیروان ما را وسیع تر می کند، حتی بین فرماندهان اصلی و خود امام زمان (عج) چیزی به عنوان پُست و این ها نیست و ایشان و یارانشان از وسایل ارتباطی امروزی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: امام زمان (عج) با معجزه زندگی مردم را اداره نمی کند بلکه با تکنولوژی روز است، تاکنون دو شعبه علم بیرون آمده امام زمان (عج)  که بیاید 25 شعبه دیگر بیرون می آید، وقتی  حضرت بیاید زمی برکاتش را بیرون می ریزد و دیگر درآن روز فقیر پیدا نمی کنید که صدقه دهید.

امام جمعه گرگان ادامه داد: امام راحل می فرمود ما مدعی نیستیم آنچه می گوییم اسلام راستین است اما به  سمت اسلام راستین می رویم و نظر رهبری هم حتما همینگونه است ، ما بایدکاری کنیم فقر ریشه کن شود و در زمان ولی عصر (عج) فقیری وجود ندارد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ادامه داد: گفته شده در آن زمان یک پیرزنی از مغرب به سمت مشرق می رود و هیچ چیزی وجود ندارد که او را اذیت کند و در کمال امنیت می رود. اینکه می گویندایشان فقط شیعیان را نجات می دهند یا اینکه ما را به عصر گذشته میبرد درست نیست همه این انتظار ها خلاف نگاه درست به مسئله انتظار است، امام زمان (عج) بساط علمی را گسترده تر می کند، نه تنها شیعه بلکه کل بشریت را نجات دهند.

وی تاکید کرد:اگر این انتظار درست را منتقل کنید به نسل های خود دیگر گمراهی رخ نمی دهد.