مقدمه: همیشه تظاهرات 22 بهمن پرشکوه بوده اما امسال حساب جداست، حضور مردم باید بسیار بیشتر باشد، واجب شرعی است.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه، بخشی از خطبه 185 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

وقام بالقسط في خلقه، و عدل عليهم في حکمه مستشهد بحدوث الاشياء علي ازليته  و بما وسمها به من العجز علي قدرته و بما اضطرها اليه من الفناء علي دوامه:

درباره مخلوقاتش به عدل و داد رفتار مي کند  و در اجراي احکام به عدالت بر آنها حکم مي نمايد حادث بودن اشياء گواه بر هميشگي او، و ناتواني آنها نشانه قدرت او و نابودي قهري موجودات شاهد و گواه دوام او است.

در ابتدای این خطبه خدای متعال به وسیله امیرالمومنین (ع) به ما معرفی می‌شود و اسماء و صفات حسنای الهیه را بیان می‌کنند و در حدی که برای ما قابل شناسایی است خدا را به ما می‌شناسانند. خدای متعال مخلوقات این عالم را بر اساس قسط و عدالت قرار داده است، نظام عالم خلقت و نظام تکوین بر اساس عدل است. معنایی که برای عدالت می‌آورند این است که هر چیزی در جای خودش و جای شایسته خودش است قرار گیرد. خداوند متعال این عالم را بر نظام احسن آفریده است. زمین و هرکدام از سیارات منظومه شمسی در جای خود قرار دارد و باز این منظومه شمسی در جایی که باید باشد قرار دارد. این عدل است که نظام خلقت را نگه داشته است. جامعه هم همین‌طور است اگر در آن عدالت باشد برپا می‌ماند و اگر بر خلاف عدالت باشد و جاها عوض شد و ناشایستگان بر جای شایستگان قرار گیرند و شایستگان کنار گذاشته شوند، یعنی به عدل و عدالت توجه نشده است و همه چیز به‌هم می‌ریزد. پس نظام عالم خلقت بر اساس نظام عدالت تکوین شده. همین وزنی که ما داریم، می‌دانید اگر به کره ما برویم به یک ششم تقلیل پیدا می‌کند. امیرالمومنین به همین نظام خلقت اشاره می‌کند. و عدل عليهم في حکمه؛ در احکام و قوانینی هم که برای زندگی ما قرار داده شده آن هم بر اساس عدل و قسط است. خدا گفته نماز بخوان، خداوند به نماز ما احتیاجی ندارد. گر جمله کائنات هم کافر شوند، بر دامن کبریایی خداوند گردی هم نمی‌نشیند. اصلاً ما کیستیم در عالم خلقت که گناه کنیم یا نکنیم و طاعت کنیم یا نکنیم! خب اگر خداوند گفته است نماز بخوان برای این است که نماز در جایگاهی قرار گرفته که انسان را تنظیم می‌کند. اگر نباشد انسان تنظیم نمی‌شود. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید؛ «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»(عنکبوت/45): همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد. خدا هر نمازی را تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر نمی‌گوید جای دیگر خداوند می‌فرماید؛ ویل للمصلین؛ وای بر نمازگزاران. آنها که نماز می‌خوانند اما دلشان صد جا می‌رود. اگر زندگی انسان‌ها می‌خواهد منظم باشد، نماز لازم است. عَدَلَ عَلَيْهِمْ فِي حُكْمِهِ؛ خداوند عادلانه رفتار کرده و احکام و قوانین را هم بر اساس عدالت تدوین کرده. خداوند چه نیازی به روزه ما دارد، ما گرسنگی و تشنگی بکشیم که چه بشود؟! اگر خدا گفته روزه و فرموده:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(بقره/183): ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.

اگر شما روزه بگیرید برای این است که شما به هدف تقوا نزدیک شوید. اینها بر اساس این است که زندگی ما نظمی و انسجامی پیدا کند همان‌طوری که عالم خلقت بر اساس عدالت تنظیم شده است. جای هیچ‌چیز عوضی نیست. از روزی که در علم به روی بشر گشوده شده است و اینهمه پیشرفت‌ها، همه برای این است که از اسرار و رموز این عالم سردربیاورند. شما دیدید که دانشمندی بگوید، اینجا این اشتباه است؟! همه دنبال این‌اند که ببینند چیست نه اینکه خطاست. در احکام و قوانین هم همین است.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نحل/90): همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌کند و به شما پند می‌دهد، باشد که موعظه خدا را بپذیرید.

خدا امر به عدل و احسان می‌کند و اینکه به بستگان توجه کنید و خداوند از فحشا و منکر و ظلم نهی می‌کند خداوند شما را موعظه می‌کند.

پس این دو جمله امیرالمومنین به عدالت در عالم خلقت و تکوین و نیز به عدالت در احکام و قوانین الهی اشاره دارد.

خداوند عالم را با اینهمه عظمت آفرید  بود و فقط یک موجود من جمیع جهات که خلیفه خدا باشد نداشت، آخر سر بعد از همه خلقتش، گفت: 

إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (بقره/30): من در زمین خلیفه‌ای خواهم گماشت.

ما میوه این عالم ماده هستیم. میوه درخت عالم تکوین‌ایم. چه خوب است که این را بفهمیم.

انشاء الله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد این سخنان امیرالمومنین (ع) را بشنویم و بر دلمان بنشیند و به‌کار ببندیم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: امروز 12 بهمن، روزی است که حضرت امام خمینی (ره)، بعد از 15 سال تبعید به کشور بازگشت. وقتی در عراق عذر امام را خواستند، امام ناچار شد به کویت برود به کویت راه ندادند، امام بازگشت به کاظمین و شب در مسافرخانه‌ای خوابید و همان‌شب امام تصمیم گرفتند، به فرانسه بروند. بهرحال بعد از 15 سال، در 12 بهمن 57 به کشور برگشتند. روزی که از این کشور تبعید کردند مردم تکانی خوردند اما باز نشستند. در 12 بهمن هرچه به امام گفتند الان مصلحت نیست، امام گفتند اکنون باید بروم حتی اگر کشته هم شوم باید بین مردم کشته شوم. خداوند به وسیله این مرد بزرگ الهی نجات پیدا کرد. اگر بخواهیم بدون حب و بغض قضاوت کنیم، امام برای این کشور از مهم‌ترین چیزهایی که آوردند استقلال بود. عقیده بنده این است که استقلال برای یک کشور مهم‌ترین چیز است. خودتان بروید و مطالعه کنید و بدانید وضع کشور چگونه بود. بعد از فرار شاه، درباری‌ها و کسانی که در جریان مسائل بودند، چیزهایی را اعتراف کردند، مادر شاه نقل می‌کند که روزی شاه آمد و گفت: مرده‌شوی این سلطنت را ببرد. من شاه هستم اما هواپیماهای جنگی ما بدون اجازه ما رفته به ویتنام و در جنگ آمریکا با ویتنام شرکت کرده است. جنگی که 20 سال طول کشید و بر سر مردم ویتنام بمب ریختند و موفق هم نشدند و آخر سر هم ناچار شدند که رها کنند. وزیر دربار، می‌نویسد: صبح 5 آبان سال 51، سفیر آمریکا به من تلفن زد که نیکسون، رئیس جمهور آمریکا پیامی داده که هواپیماهای تأمین شود.

یکی دیگر می‌گوید: وقتی سران سه دولت مهم به ایران آمدند، استالین، روزولت و چرچیل، نخست وزیر انگلیس. استالین آنجا  گفت؛ درست نیست که چنین کشوری در اختیار جوان نورس و ناپخته‌ای قرار گیرد ولی چرچیل و روزولت مخالفت می‌کنند.

روای می‌گوید که قرار بود همان زمان بساط پهلوی برچیده شود، آمریکا و انگلیس مانع شدند.

اینها شنیدنی‌ست، ملت ما بدانند چه بر سر کشور ما گذشته است.

رئیس اطلاعات انگلیس در تهران می‌نویسد:

من به ملاقات، رئیس اطلاعات انگلیس در تهران رفتم او به من گفت: چرا شاه به رادیو آلمان گوش می‌کند؟ از روی نقشه آنها جنگ جهانی دوم را دنبال می‌کند. رفتم این حرف را به شاه گفتم. شاه شدیداً یکه خورد، انگلیسی‌ها از کجا می‌دانند من به رادیو آلمان گوش می‌کنم. شاه گفت اول وقت به رئیس اطلاعات انگلیس بگو من همه آن نقشه‌ها را پاره می‌کنم و فقط به رادیو انگلیس گوش می‌دهم. این شاه این مملکت بود. حتی اجازه نداشته به رادیو گوش بدهد. از این حرف‌ها زیاد است. باید قدر آنچه را که امروز به دست آورده‌ایم را بدانیم. هنوز هم ما را رها نکرده‌اند. هنوز تمام نشده است. آقای ترامپ فکر می‌کند قیم ماست. وقتی سیزده آبان می‌خواست از برجام خارج شود گفت: امسال سال تحریم ایران است و ما تحریم‌ها را شدیدتر می‌کنیم تا بالاخره ملت ایران به زانو درآید. وزیر امور خارجه‌اش گفته: ما تلاش می‌کنیم مردم ایران کنترل پایتخت خود را در دست بگیرند. کاری که در ونزوئیلا کردند. تا ایران به یک کشور نرمال تبدیل شود. هر چه آنها بگویند عمل کنیم. اگر کشور ایران غذا می‌خواهد باید به حرف ما گوش کند. اینها از ما چه می‌خواهند؟! آنها از ما آنچه را می‌خواهند که قبلاً بوده. آنها نمی‌خواهند در تمام دنیا ملتی سربلند کند. آنها می‌خواهند در 22 بهمن امسال حضور ملت ما کم شود. آقایان و خانم‌ها، ما بعد از سه قرن، خداوند متعال، توسط امام راحل، آنچه را که از بین برده بودند، یعنی استقلال و عزت این مملکت ما امروز به دست آوردیم، احساس خطر می‌کنند. مخصوصاً که می‌بینند در همه جا در سوریه و یمن و فلسطین و ... شکست خورده‌اند. همیشه تظاهرات 22 بهمن پرشکوه بوده اما امسال حساب جداست، حضور مردم باید بسیار بیشتر باشد، واجب شرعی است.

در آیات شریفه قرآنی هر جا صحبت است ایمان و نماز است، سخن از جهاد هم هست. جهاد یعنی در مقابل دشمن ایستادن. نماز به تنهایی نمی‌تواند، آنچه که می‌تواند دشمن را سر جای خود بنشاند جهاد است. وظیفه جهادی ما امروز این است که در مقابل دشمنی که می‌خواهد اصل و اساس کشور ما را هدف بگیرد کشور ما را در اختیار خود بگیرد و ملت ما را به بردگی بکشاند، بایستیم. حضور گسترده مردم می‌تواند این نقش را ایفا کند. دشمن اگر ببیند حضور کم است مصمم‌تر می‌شود و حضور پرشکوه مردم پشت دشمن را می‌شکند. شاه اختیار خانواده خود را هم نداشت. در زمان مرحوم آیت الله بروجردی از شاه خواسته بودند همسرش را طلاق بدهد. پیام داده بود به آیت ‌الله بروجردی که آمریکایی‌ها فشار می‌آورند که یکی از همسرانم را طلاق بدهم وساطت کنید. خودش اختیار نداشت. آن موقع مرحوم آیت الله بروجردی مرجع بزرگ جهان تشیع بود و ایشان هم اصحاب استفتاء را جمع کردند و مشورتی کردند، همه به اتفاق نظر دادند که شأن مرحوم بروجردی این نیست در مسئله‌ای اینقدر کوچک، از آمریکایی‌ها این تقاضا را بکنند و شاه هم مجبور به طلاق شد. تا این حد شاه مملکت ذلیل بود.

اکنون به جایی رسیدیم که موشک‌های ما و پیشرفت‌های ما در هوافضا و حضوری که در منطقه پیدا کردیم و توطئه‌هایشان را در منطقه خنثی کردیم. خب معلوم است قدرت پیدا کردیم و آنها ناراحت‌اند از ما. این به این معنی نیست که مشکلات نداریم، بله مشکلات هم داریم. دیروز در مراوه‌تپه بودم در آخر استان گلستان، دیدم خیلی کار شده اما نیازها هم خیلی بیشتر از اینهاست. چیزی که جامعه ما را رنج می‌دهد بیکاری و گرانی است. شما مطمئن باشید آنچه که ما می‌دانیم دولت شبانه‌روزی دارد کار می‌کند، تا مشکلات حل شود، مشکلات از درون و بیرون زیاد است اما این استقلال که اصل شجره انقلاب است اگر حفظ کنیم این مسائل حل می‌شود. کشوری که در این شرایط تحریم موشکی بسازد که تن آمریکا را بلرزاند و ماهواره به فضا پرتاب کند و ... .

قدر این استقلال را بدانیم و نگذاریم این دزدان جهانی این استقلال ما را سرقت کنند و ما را دوباره برگردانند به شرایطی که بودیم.

از قضیه ونزوئیلا هم کمابیش خبر دارید، از مزدوران آمریکاست بلند شده و ادعا کرده رئیس جمهور منم. آمریکا هم خلاف موازین به رسمیت شناخته است. شاید می‌خواهند در ایران هم چنین وضعیتی بسازند. در آمریکای لاتین در این صدساله اخیر، 162 کودتا را به خود دیده و اغلب آن هم با دخالت آمریکا بوده است. این چیزی است که جریانات جهانی را به هم می‌ریزد. یک کشوری آمده و رئیس جمهوری انتخاب کرده تو اصلاً چه کاره‌ای که بیایی و تحریک کنی به‌هم بریزند. فردا ممکن است برای هر کشوری این وضعیت را به‌وجود بیاورند. کشورها نباید بپذیرند در برابر این ظلم جهانی باید بایستند.

امیدواریم خداوند متعال شر اینها را از سر مردم جهان مرتفع بگرداند.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.