پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

bgc image
place image

مدرسه علمیه عالی تخصصی الزهرا(س)

حوزه فعالیت:

تلفن : 017-32426190

فکس : -

آدرس : گرگان بلوار شهيد مفتح خيابان حوزه

مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان متشکل از یک مدرسه علمیه است که در سال 1360 تأسیس شده، یک مؤسسه آموزش عالی است که در سال 1387 راه اندازی شده و مرکز تخصصی و مرکز پژوهش‏های اسلامی است که در سال 1396 به همت آیت الله سید کاظم نورمفیدی تاسیس شده است.
بنیانگذار معزز این مجموعه به کرّات انگیزه خود را از تاسیس اینگونه بیان کردند: «امروز دنیا تشنه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و حقایق اسلامی است که در قالب مذهب تشیع نمایان است. در دنیایی که فرقه‏های مختلفی در آن پیدا شده است، باید حقایق مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را که اسلام راستین است به دنیا عرضه کرد. این شناساندن جز توسط افراد عالم و آگاه به زمان و مبانی دینی چه زن و چه مرد ممکن و میسر نمی‏باشد و هر دو موظفند که خود را به زینت علم آراسته کنند. لذا از آنجایی که دیده می شد سطح بینش دینی خواهران پایین است و مجالس و محافلی که در سطح شهرستان‏ها از ناحیه خواهران برگزار می‏شود، کم محتوا یا بی محتواست؛ این مسئله بنده را رنج می‏داد. به همین جهت اقدام به تأسیس این مدرسه نمودم اما اکنون معتقدم که خواهران باید به گونه‏ای ارتقاء پیدا کنند که در عرصه بین‏الملل پاسخگوی شبهات مرتبط به مسائل زنان باشند».
ساختمان جدید مجموعه حوزوی آموزشی الزهرا(س) گرگان در زمینی به متراژ 14000 متر مربع و زیر بنای 4670 متر مربع ساخته شده که دارای 46 حجره، ساختمان اداری، 13 مدرس مجهز به سیستم وایرلس و لپ تاپ است؛ ساختمان کتابخانه شامل مخازن و سالن مطالعه، مهمانسرا، سالن غذاخوری، آشپزخانه، انبار، موتورخانه و رختشوي خانه است.
این مدرسه عالی و تخصصی، تنها مدرسه در استان گلستان است که با برنامه‏ریزی، ارائه خدمات و فراهم کردن شرایط مطلوب در مقطع سطح 3 و 4 طلاب را در فهم علوم و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام یاری می کند.
در سطح 2 مدرسه علمیه الزهرا(س) دوره های تحصیلی مدرسه شامل دوره تمام وقت به صورت حضوری و نیمه حضوری است، در سطح 3 به دو صورت حضوری و نیمه‌حضوری و در سه رشته «تفسیر و علوم قرآنی»، «فقه و اصول» و «کلام اسلامی» و در سطح 4 نیز با دو گرایش «فقه خانواده» و »تفسیر تطبیقی» به صورت حضوری، در حال آموزش طلاب است. تعدادی از طلاب این حوزه  در درس خارج فقه و اصول آیت الله نورمفیدی شرکت دارند.
برگزاری همایش‏ها، نشست‏های علمی، جشنواره، کارگاه‏های مهارت افزایی، ژورنال کلاب، کرسی آزاداندیشی، میزگرد، تهیه برشور و جزوه، برگزاری مسابقات خلاصه نویسی و مقاله نویسی، برگزاری اردوهای علم‏ـ پژوهشی، شناسایی طلاب مستعد پژوهش، فعال کردن طلاب در حال تحصیل در انجمن های پژوهشی و طلاب فارغ التحصیل در هسته های پژوهشی و ... از برنامه های پژوهشی این مدرسه است.
کتابخانه این مدرسه علاوه علاوه بر تهیه نزدیک به  20 هزار جلد کتاب و منابع مورد نیاز طلاب، نرم افزارهای پزوهشی را نیز تهیه و در دسترس طلاب قرار می‏دهد.
ارائه خدمات مشاوره ای در ابعاد مختلف اخلاقی، تربیتی، روحی، فکری، علمی، خانوادگی و ... با استفاده از مشاورین مجرب این مدرسه، گامی در رفع مشکلات فردی و اجتماعی طلاب و غیرطلاب است که از سال 1360 تاکنون مورد اهتمام جدی این مدرسه بوده است.
راه‌اندازی مؤسسه قرآنی الزهرا(س) از دیگر فعالیت های پرورشی این معاونت برشمرد که از سال 1387 صورت گرفته و در زمینه های مختلف فرهنگی، آموزشی و تدریس برخی دروس حوزه، مشغول به فعالیت است.
اعزام مبلغ به دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و سازمان ها در سطح استان و شهرستان‌های استان های همجوار و مناطق جنگی(غرب و جنوب) در مناسبت های مختلف جهت سخنرانی، مناظره، مصاحبه، گفتمان و... از جمله فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان است.
یکی از دستاوردهای مهم طلاب و اساتید این مدرسه علمیه کسب رتبه‏ های متعدد کشوری و استانی در سال های متمادی است.
«پرداخت شهریه به طلاب»، «اهدای وام به کارکنان، اساتید و طلاب»، «پرداخت برخی از هزینه های مورد نیاز طلاب همچون بیماری و خرید جهیزیه»، «ایجاد صندوق کارگشایی و اعطای وام به طلاب نیازمند با بازپرداخت کم و بعضا بلاعوض برای برخی طلاب»،«اهدای بسته حمایتی به طلاب نیازمند در طول سال»، «اهدای بسته های معیشتی به کلیه کارکنان و اساتید» و «بن کالای نقدی در طول سال به کلیه کارکنان رسمی» را از دیگر خدمات مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان  است که با مساعدت مؤسس مجموعه انجام می‏شود.