پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1401/4/7

نخستین «سوگواره چاووشی خوانی حسینی» در استان گلستان برگزار می شود

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان نخستین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» در استان گلستان را برگزار می کند .


حمید حقیقت نیا دبیر اولین سوگواره "چاووشی خوانی حسینی" استان گلستان با اشاره به اینکه سنت چاووشی خوانی جزو سنت‌های دیرین مردم گلستان است، گفت:چاووشی‌خوانی از سنت‌های بسیار تاریخی است که برای ‌محرم نیز بسیار مورد توجه بوده، ولی در گذر زمان به سنتی متروک تبدیل شده است؛ سنتی که باید احیا‌ شود و در مجالس عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد :چاووشی خوانی  اکنون به علت بی‌توجهی در حال تضعیف‌شدن است. مسئولان فرهنگی باید همت و کوشش کنند تا این سنت و شعار مذهبی ما احیاء و اقامه شود و آنچه به نفع دین و مذهب و اجتماع و اعتقادات مذهبی مردم ماست، از بین نرود.
حقیقت نیا اقزود : چاووشی باید یک امر فراگیر باشد و فراگیر شدن دوباره‌اش نیز اصلاً دشوار و پیچیده نیست. با این اوصاف، محرم و صفر  فرصتی شایسته و مطلوب است که بار دیگر شاهد چاووشی خوانی قومیت های مختلف با لحن های جذاب و تاثیرگزار قومیت های مختلف باشیم و این سنت در روزهای پیش روی احیا‌ شود.
 دبیر سوگواره چاووشی خوانی استان  گلستان یادآور شد :چاووش خوانان افرادی خوش صدا و آشنا به اشعار مذهبی و مدایح و مراثی بودند  که از دیرباز به مناسبت نزدیک‌شدن ماه محرم و ایام عزای حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران باوفایش بعد از ذکر مدح و منقبت اهل بیت (ع) به ذکر نوحه‌سرایی امام حسین (ع) و نزدیک‌شدن ماه محرم می‌پرداختند و بدین‌وسیله مردم شهر و قریه به ‌ویژه دستجات حسینی را به فرا رسیدن و نزدیک‌شدن ماه محرم و استقبال و آمادگی از ماه عزای امام حسین (ع) و سالگرد قیام عاشورا آگاهی و آماده‌باش می‌دادند.
حمید حقیقت نیا شناخت فرهنگ و معارف حسینی در فرهنگ عامه نقاط مختلف استان گلستان ، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین بویژه حضرت امام حسین (ع)، خلق و تولید آثار فاخر در زمینه چاووشی خوانی و دست یابی به زوایای زیبا و پنهان در عزاداری عاشورا و مکتب حسینی و بیان مصور احساسات عاشقانه مردم در سوگواری عاشورا  را از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره برشمرده است.
دبیر سوگواره در ادامه شرایط شرکت در اولین« سوگواره چاووشی خوانی حسینی»را تشریح کرد و گفت : محدودیت سنی برای شرکت وجود ندارد.وآثار ارسال شده منحصرا می بایست برای این سوگواره ضبط شده و برای دیگر مسابقات ارسال نشده باشد که هر چاووشی خوان با ارائه ۲اثریک قطعه با فرمت mp3 و یک قطعه هم به صورت تصویری با فرمت (mp4) (حداکثر 10دقیقه )می تواند در این سوگواره از دهم تیر ماه ۱۴۰۱  الی هجدهم  شهریور ۱۴۰۱ شرکت نماید.
حقیقت نیا در رابطه با نحوه ارسال آثار به دبیرخانه سوگواره گفت: چاووشی خوانان عزیز می توانند آثار خود را در فضای مجازی به آدرس Masjed_jame_golshan کانال اطلاع رسانی روبیکا و تلگرام و واتساپ به شماره (۰۹۳۹۶۱۰۶۶۹۳) ارسال نمایند.
وی ارائه بیوگرافی به همراه یک قطعه عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی را  از دیگر شرایط شرکت در سوگواره یاد کرد و در ادامه در رابطه با ملاک ارزیابی و انتخاب چاوشی خوانی گفت :انتخاب اشعار و متون ادبی متناسب با موضوع سوگواره ،  قرائت صحیح اشعار و متون فارسی و عربی،بهره گیری مناسب و اصولی از آیین ها و آداب و رسوم چاووشی خوانی مناطق مختلف استان گلستان ،نمایش مطلوب و مناسب ظرفیت های چاوشی خوانی در مناطق مختلف استان، بهره گیری مناسب و اصولی از ردیف های آوازی موسیقی ایرانی در چاوشی خوانی،صوت زیبا و جذاب و هنرمندانه و رعایت رعایت همگونی نغمات و پرده ها ،تحریرهای فنی و زیبا ، برخورداری از شروع و پایان مناسب ، تطبیق آهنگها با مضامین و معانی متن ، رعایت فرازها و فرودها،اجرای ممتاز (خلاقیت و نوآوری در اجرا و..) از نکات مهمی است که مورد نظر هیئت داوران این سوگواره می باشد.
حمید حقیقت نیا در رابطه با جوایز این سوگواره اظهار داشت :برای برگزیده اول کمک هزینه سفر کربلای معلی به مبلغ پنج میلیون تومان - برگزیده دوم کمک هزینه سفر کربلای معلی چهار میلیون تومان-برگزیده سوم کمک هزینه سفر کربلای معلی سه میلیون تومان وبرای برگزیدگان چهارم تا چهاردهم  نیزکمک هزینه سفر کربلای معلی یک میلیون تومانی به همراه لوح یادبود سوگواره در نظر گرفته شده است.
دبیر سوگواره چاووشی خوانی حسینی استان گلستان با اشاره به اهمیت داوری این سوگواره گفت:حاج محسن طاهری(مدیرعامل خانه مداحان کشور) دکتر محمد حکیمی (استاد دانشگاه ) اسماعیل جاجرمی (شاعر)  داوران این سوگواره چاووشی خوانی حسینی در استان گلستان هستند که پس از دریافت آثار توسط این عزیزان بررسی و در ایام اربعین حسینی سال جاری نفرات برتراعلام و با برگزاری مراسمی در مسجد جامع گلشن گرگان با حضور حضرت آیت الله نورمفیدی  نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان  از منتخبین تجلیل خواهد  شد.
وی در پایان ضمن دعوت از همه ذاکرین و پیرغلامان آستان مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) دراین سوگواره ، اظهار امیدواری کرد که انشاالله در سال های آتی مرحله کشوری این سوگواره به میزبانی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان برگزار می گردد.   

 

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو